La concreció de la cultura: necessitat útil o parcel·lació injusta? (I)

Per aproximar-nos inicialment al concepte de cultura, com a premissa a l’objecte d’aquesta entrada, partim de dues definicions donades per diferents textos que s’hi preocupen.

El primer el trobem en una dissertació que fa Teixeira Coelho: “cultura com a procés, no com un objecte sinó com una activitat[1]. El segon el trobem a la Declaració de Friburg, quan defineix: “el terme cultura reuneix els valors, les creences, les conviccions, els sabers i les arts, les tradicions, institucions i modes de vida per mitjà dels quals una persona o un grup expressa la seva humanitat i els significats que dóna a la seva existència i desenvolupament[2].

Àmbits actuació Departament Cultura GENCAT (Font: Gencat.cat)

Àmbits actuació Departament Cultura GENCAT (Font: Gencat.cat)

De les dues definicions extraiem dos elements bàsics que creiem defineixen la cultura: dinàmica (variable, lligat a l’activitat humana) i circumstancial (lligada a les realitats concretes de les diferents realitats socials i temporals). La cultura és dinàmica, certament, però pot ser aquest dinamisme, una de les seves principals virtuts, alhora perjudicial per a la seva definició i concreció?

Anunci beques culturals (Font: CONCA)

Anunci beques culturals (Font: CONCA)

Precisament l’aportació dels múltiples elements que Coelho analitza i els trets que caracteritzen la cultura segons la Declaració de Friburg, fan alhora dificultosa la tasca de delimitar un concepte de cultura; aquest s’escapa d’una definició clara i reductible a uns elements que la defineixin inequívocament i que siguin homogenis i vàlids universalment. Precisament per aquesta dificultat sorgeix la necessitat de generar en tot moment i en les diferents circumstàncies temporals i territorials concretes una definició de cultura que afavoreixi l’adopció de legislació ad hoc, el foment de mesures i actuacions tant públiques com privades al seu favor, la disposició dels mitjans necessaris,…

Beques Institut Gohete (Font: APGCC)

Beques Institut Gohete (Font: APGCC)

Sense determinar què és i què no és cultura difícilment es poden dur a terme polítiques culturals concretes, ja que per aplicar-ne necessitem primer de tot un objecte de protecció i d’acció. Qui podria demanar una subvenció per a un projecte artístic, sol·licitar una residència o presentar-se a una beca d’investigació cultural si no hi ha un àmbit d’acció i regulació que en determini les condicions?

Segurament per a aquesta problemàtica és necessari adoptar un enfocament funcionalista, com el que defensa Malinowski[3], sense el qual seria impossible generar ni practicar polítiques culturals concretes i tenir, posteriorment, el debat posterior de quines són millors o més encertades que d’altres o quin model de gestió cultural és el millor.

[1] Coelho, Teixeira, “El concepte de cultura en la política cultural”, Ed. FUOC – UdG (2009). Pg. 12

[2] Grup de Friburg, “Els drets culturals. Declaració de Friburg” (2007) – traducció pròpia

[3] Vid. supra. Coelho, Teixeira,  Pg. 19

 

Aquesta entrada ha esta publicada en Gestió cultural. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s